De Vlaamse Regering wil zo snel mogelijk al het aanwezige asbest in Vlaamse gebouwen en woningen, gebouwd voor 2001 in kaart brengen.
Door asbest in slechte staat op te sporen en te verwijderen wil ze Vlaanderen tegen uiterlijk 2040 asbestveilig maken. Daarom is vanaf 23 november 2022 een asbestattest verplicht bij de verkoop van woningen en gebouwen gebouwd voor 2001. Tegen 2032 moet iedere eigenaar van een woning of een gebouw, gebouwd voor 2001, over een asbestattest beschikken.
Het ADI certificaat is verplicht voor iedereen die een asbestinventarisatie gaat uitvoeren voor een geldig asbestattest.
Enkel een gecertificeerd asbestdeskundige -‘inventarisatie’- (ADI) zal een geldig asbestinventarisatie voor een asbestattest kunnen uitvoeren. Een inventarisatie gebeurt via een gebouwinspectie ter plaatse. De deskundige volgt hierbij de regels van het inspectieprotocol van de OVAM. Het inspectieprotocol asbestinventarisatie beschrijft de standaardprocedure hoe een asbestinventarisatie moet worden uitgevoerd voor het bekomen van een geldig asbestattest. De asbestdeskundige rapporteert de inspectiegegevens via een webtoepassing in de inventarisatiedatabank van de OVAM. Op basis hiervan levert de OVAM een asbestattest af.
Klik op de kaart voor een volledig overzicht en meer informatie
Laatst bewerkt 23 mei 2023